Menezis avitation
Foto: Tanjug/MENEZIS AVIATION/ MILOŠ TUNIĆ (HO)

Krajem godine, Er Srbija će proširiti svoje poslovanje na kineskom tržištu, koristeći prilike nastale oživljavanjem odlaznog turizma iz jedne od najjačih svetskih ekonomija nakon pandemije kovida, napisao je Džejms Hogan, bivši izvršni direktor Etihada.

Njegovo obraćanje prenosimo u celosti:

"Značaj novih linija od Beograda do Šangaja i Guangdžoua ne može se potceniti ako se ima u vidu očekivanje da će 130 miliona građana Kine putovati u inostranstvo tokom 2024. godine, što je 50 odsto više nego prošle godine.

Er Srbija takođe planira da u narednom periodu pokrene i liniju za Majami, treću destinaciju ove avio-kompanije u Sjedinjenim Državama pored Nјujorka i Čikaga.

Dodavanje ovih novih gradova rastućoj međunarodnoj mreži Er Srbije (trenutno obavlјa redovne i čarter letove na više od 90 linija u 34 zemlјe u Evropi, Severnoj Americi, Aziji i Africi), pokazuje u kojoj meri ova avio-kompanija nastavlјa da raste.

Sa tri međunarodna aerodroma u Srbiji - glavnog aerodroma Beograd, te aerodroma u Nišu i Kralјevu - u zaista sjajnoj poslovnoj godini, Er Srbija je obavila preko 45.000 letova, što je 44 odsto više nego 2022. godine.

Brojke objavlјene na najnovijoj liniji aviokompanije za Mostar, potvrđuju izuzetne KPI za prethodnu godinu, kada je Er Srbija prevezla 4,19 miliona putnika, što je treći najbolјi rezultat u gotovo 97 godina letenja.

Današnju flotu Er Srbije čine dva širokotrupna aviona Erbas A330-200, 13 uskotrupnih aviona porodice Erbas A320 i osam turboprop ATR aviona za regionalne letove. Očekivano dodavanje novih aviona Erbas A330-200 za duge relacije, kao i regionalnih aviona ATR 72-600 u flotu Er Srbije u narednim nedelјama i mesecima, podržaće planirani rast za 2024. godinu.

Na osnovu preliminarnih podataka, Er Srbija je i profitabilan prevoznik čija dobit iznosi 40,5 miliona evra, što je gotovo 50% više u odnosu na 2022. godinu. Ovakav rezultat je još impresivniji imajući u vidu da je postignut bez ikakve podrške ili subvencija Vlade, odnosno bez ijednog uloženog evra iz javnih sredstava.

Er Srbija je slika uspešne avio-kompanije, ali na tom putu je, pored kritičara, bilo i mnogo onih koji su sumnjali u ovaj uspeh.

Međutim, avio-biznis je posao na duge staze i uvek će postojati mnogo nepoznatih spolјnih faktora koji mogu da poremete čak i najbolјe planove. Er Srbija ih je sve prošla, a njen državni akcionar i rukovodeći tim mogu opravdano da se pohvale svojim značajnim rezultatima postignutim tokom deset godina od ponovnog osnivanja i rebrendiranja 2013. godine.

Temelјi današnjeg uspeha postavlјeni su kada je Er Srbija prvi put poletela krajem oktobra 2013. godine, kao mlada i energična kompanija koja je nasledila JAT Ervejz, cenjenu kompaniju koja se suočavala sa izazovima u finansijskom poslovanju.

Ovi rezultati su i bili predviđeni kada je avioprevoznik Etihad Ervejz sa sedištem u UAE kupio manjinski udeo u nekadašnjem JAT Ervejzu i sklopio ugovor o upravlјanju u cilju podrške oživlјavanju poslovanja nacionalnog prevoznika u Srbiji.

Ovaj ugovor je u to vreme predstavljao tek deo mnogo šire saradnje na međudržavnom nivou između UAE i Srbije, u kojoj su UAE uložili značajna sredstva u širok spektar projekata, uklјučujući prvoklasne nekretnine duž obale reke u Beogradu, kao i izgradnju drugih velikih turističkih i infrastrukturnih projekata.

Sa svojih 80 godina, JAT Ervejz je bio jedan od najstarijih avioprevoznika u Evropi, koji se tokom nekoliko godina suočavao sa značajnim finansijskim i operativnim izazovima i bio je na ivici zatvaranja kada je Vlada Srbije nastupila i ponudila rešenje 2013. godine.

Na čelu sa predsednikom i glavnim izvršnim direktorom Etihad Ervejza, Džejmsom Hoganom, sporazum iz 2013. godine predviđao je sticanje od strane Etihad Ervejza 49% udela u novoj avio-kompaniji, neopterećenoj dugovima i gubicima iz prošlosti.

Investicija Etihada bila je namenjena realizaciji strateškog poslovnog plana u okviru ugovora o podršci rukovodstvu u cilјu stvaranja novog nacionalnog avio-prevoznika za Srbiju, koji će se razlikovati od konkurencije po jedinstvenom i personalizovanom iskustvu putnika.

Avio-kompanija je u poptunosti restrukturirana sa resetovanjem bilansa stanja i transformacijom radne snage, kako bi se obezbedila prava veličina i oblik kompanije za buduće poslovanje. Sa ovim osnovama, Er Srbija je krenula u plan mreže za unapređenje povezanosti Srbije sa Evropom i ponovno povezivanje zemlјe sa njenom dijasporom u Americi nakon pauze sa dugim linijama koja je trajala duže od 20 godina. Nova flota je rebrendirana u duhu srpske narodne ornamentike, a pažnja je usmerena na jedinstven srpski proizvod i uslugu, koji nudi ono najbolјe od lokalne kuhinje i gostoprimstva.

Uspeh transformacije Er Srbije mora se pripisati i njenom mestu u Etihad Equiti Alliance, koji joj je omogućio pristup klјučnim tržištima na Etihadovoj mreži. Takođe je obezbedio važne poslovne sinergije i ekonomiju obima, što je smanjilo jedinične troškove i obezbedilo zajedničku ekspertizu u oblastima kao što su obuka i razvoj osoblјa, kao i zajedničke nabavke, posebno u pogledu velikih nabavki aviona. Partnerstvo sa Etihadom je takođe kreiralo takve poslovne mogućnosti koje Er Srbija sama po sebi ne bi mogla da iskoristi, kao što je veoma unosan i koristan program povlastica za redovne putnike.

Siniša Mali, tadašnji gradonačelnik Beograda i predsednik Nadzornog odbora Er Srbije, istakao je 2016. godine da je „nacionalna avio-kompanija pokretačka snaga ekonomskog razvoja svake zemlјe i u tom smislu uspeh Er Srbije doprinosi razvoju cele Srbije”. On je dodao da su rezultati uspešnog oživlјavanja Er Srbije, uz druge sveobuhvatne reforme tadašnjeg premijera Aleksandra Vučića, jasno vidlјivi u ekonomskim rezultatima zemlјe.

Rani uticaj transformacije kompanije potvrđen je i u studiji iz 2016. godine, koju je uradio Oxford Economics sa sedištem u Velikoj Britaniji. Studija je pokazala da ekonomski uticaj avio-kompanije daleko prevazilazi rezultate njenog poslovanja. U izveštaju se navodi da usluge koje Er Srbija nudi, olakšavaju širok spektar ekonomskih aktivnosti u lokalnoj i globalnoj ekonomiji – od uspostavlјanja poslovnih interakcija i omogućavanja stranih investicija do podsticanja turizma i trgovine.

Ovaj uticaj se može meriti sveobuhvatnim doprinosom avio-kompanije vazdušnoj povezanosti kao klјučnom pokretaču ekonomskog razvoja i rasta, čime se olakšava učešće Srbije u globalnoj ekonomiji. Na kraju, ove međusobno povezane 'katalitičke' prednosti utiču i na povećanje produktivnosti privrede, a time i BDP-a. U ovoj studiji se ističe da Er Srbija kreira i posredne pogodnosti za privredu dajući značajan doprinos „vazdušnoj povezanosti“ zemlјe, te unapređujući svoje veze sa velikim gradovima i tržištima širom sveta. Podaci su takođe pokazali korelaciju između direktnih stranih investicija (SDI) i vazdušne povezanosti, što je sve evidentno u srpskoj privredi danas.

BONUS VIDEO

 

 

PROČITAJTE KLIKOM OVDE NAJVAŽNIJE AKTUELNE VESTI

Komentari (0)

Loading